A Magyar Épületgépészet, LXIV. évfolyam, 2015/7-8. számában megjelent írás
Épületgépészeti felsőoktatás Romániában
Prof. emeritus Barótfi István
- Bevezetés
A 238 391 km² területtel rendelkező Románia lakossága közel 20 millió fő. Több európai országhoz hasonlóan, csökken a népesség. A rendszerváltozás után felgyorsult a népességcsökkenés és az elöregedés, mivel a halálozások száma évről-évre meghaladja a születésekét. A népesség csökkenést az 1990-es évektől fokozta a migráció is. Az elvándorlás oka kezdetben a munkanélküliség, a jobb életfeltételek megteremtéséhez szükséges anyagi források biztosítása és az otthon maradtak anyagi támogatása. A román nemzetiségűek elsődleges migrációs célországai Olaszország és Spanyolország, – főként a nyelvi hasonlóság miatt – de mára az EU összes országában nagy számban találhatunk románokat. Ennek és a kivándorlásnak a következménye, hogy az ország lakossága 1,5 millió fővel csökkent az elmúlt másfél évtizedben.
Romániában az oktatás koordinálását a Nemzeti Oktatási és Tudományos Kutatási Minisztérium végzi, [1]. Az oktatási rendszer felépítése az 1. táblázatban látható.
- Táblázat (http://www.edu.ro/index.php/articles/c215/)
Életkor | Osztály/Csoport | ||||
>19 | egyetemi oktatás | ||||
posztlíceumi oktatás | |||||
18 | XIII | Műszaki Líceum | |||
17 | XII | ||||
16 | XI | Kiegészítő év | |||
15 | X | Elméleti oktatás | Sport, teológia, művészeti oktatás | Műszaki oktatás | Szakiskola |
14 | IX | ||||
13 | VIII | Középiskola | |||
12 | VII | ||||
11 | VI | ||||
10 | V | ||||
9 | IV | Általános iskola | |||
8 | III | ||||
7 | II | ||||
6 | I | ||||
5 | Nagy | Óvoda | |||
4 | Közép | ||||
3 | Kis |
Léteznek magánkézben lévő oktatási intézmények is, de az állam szigorúan ellenőrzi ezek megfelelő működését. A 2013 évben közel 100 ezren tanultak valamilyen magánkézben lévő oktatási intézményben (2010-ben 60 ezren). A legtöbben, 48 ezren, a gimnázium elvégzése utáni „poszt-líceumokban” (Romániában líceumnak nevezik a gimnáziumot). Óvodákban mintegy 20 ezren, elemi iskolákban közel 7 ezren. A középiskolai szinten tanulnak legkevesebben magánkézben lévő intézményekben (mintegy 2,5 ezren), a gimnáziumokban viszont közel 20 ezren tanulnak. A legtöbb diákja a Bukaresti magánintézményeknek van (21 ezer), majd Constanca (5,2 ezer), Cluj (4,9 ezer), Iasi (4,5 ezer) és Maramures (4,1 ezer) következik, [2].
Liviu Dragomirescu „A felsőoktatás minőségi és mennyiségi elemzése” c. tanulmányában, melynek mottója „Az igazság is egy szempont (Florin Colceag), bemutatja a felsőoktatási intézmények struktúrájának változását 1990-2005 között, [3]. A felsőoktatási intézmények számának alakulását tanévenként az 1. ábra szemlélteti.
- ábra Felsőoktatási intézmények száma tanévenként
Az egyes felsőoktatási intézményeken belül nagymértékben megnövekedett a Karok száma is. 1991-2006 közötti változást mutatja be a 2. ábra.
- ábra Karok száma a felsőoktatásban
- Műszaki felsőoktatás. Épületgépészeti képzés.
A 2008-ban kiadott Kormányhatározatban már csak 56 állami, valamint 28 magán felsőoktatási intézmény szerepel.
Azok az intézmények, ahol csak és kizárólag műszaki képzést folytatnak a következők: Bukaresti Politehnica Egyetem, Bukaresti Építőmérnöki Egyetem, Bukaresti Építészeti és Településmérnöki Egyetem, Kolozsvári Műszaki Egyetem, Konstancai Tengerészeti Egyetem (hajóépítés és villamoshajtások), Jászvásári „Gh. Asachi” Műszaki Egyetem, Temesvári „Politehnica” Egyetem, Bukaresti Műszaki-Katonai Akadémia, Konstancai „Mircea cel Batran” Tengerészeti Akadémia (navigáció).
Azok az intézmények, ahol bölcsészeti, közgazdasági és jogi képzések mellett, mérnöki képzést is folytatnak a következők: Gyulafehérvári „1918 december 1” Egyetem, Aradi „Aurel Vlaicu” Egyetem, Bákói Egyetem, Nagybányai Északi Egyetem, Brassói „Transilvania” Egyetem, Konstancai „Ovidius” Egyetem, Krajovai Egyetem, Galaci „Alsóduna” Egyetem, Nagyváradi Egyetem, Petrozsényi Egyetem, Pitesti Egyetem, Ploiesti „Kőolaj-Földgáz” Egyetem, Resicai „Eftimie Murgu” Egyetem, Nagyszebeni „Lucian Blaga” Egyetem, Szucsávai „Stefan cel Mare” Egyetem, Targovistei „Valahia” Egyetem, Zsilvásárhelyi „Constantin Brancusi” Egyetem, Marosvásárhelyi „Petru Maior” Egyetem, Bukaresti „Alexandru Ioan Cuza” Rendészeti Akadémia.
A magánintézményekben nem jellemző a mérnökképzés. Mégis néhányban találhatunk műszaki menedzser, műszaki informatikus képzést, valamint egy intézményben építész képzést.
A Bukaresti Építőmérnöki Egyetem, valamint a Bukaresti Építészeti és Településmérnöki Egyetem, korábban a Bukaresti Politehnica Egyetemnek voltak a karai, de az elmúlt évtizedekben a számos szak és szakirány indítása, valamint a nagy hallgatói létszám lehetővé tette a kiválásukat és már néhány éve önálló egyetemként működnek.
Romániában a ’90-es évek közepén az épületgépészet önálló szak lett. Korábban az építőmérnöki szaknak volt egy szakiránya és a négy nagy műszaki egyetemen: Bukaresti „Politehnica” (1948-ban indították az épületgépészeti képzést), Jászvásári Műszaki Egyetem (a szakot 1977-ben indították először), Kolozsvári Műszaki Egyetem (1972-ben alapították az Épületgépészeti Tanszéket) és Temesvári „Politehnica” Egyetemen (1977-ben alapították az Épületgépészeti Tanszéket) lehetett öt éves épületgépészeti képzésben részt venni.
Napjainkban az önálló szakként működő épületgépészetnek (melynek pontos elnevezése „ingineria instalatiilor” = épületgépészmérnök) három szakirányát lehet indítani: Épületgépészet; Környezetvédelmi rendszerek és berendezések; Épületgépészet – tűzvédelem.
Mivel az Épületgépészet önálló szakként működik néhány műszaki egyetemen önálló Kar indítja a szakot. Így például a Bukaresti Építőmérnöki Egyetem, Épületgépészeti karon két szakirányt is hirdetnek: Épületgépészet; Környezetvédelmi gépészeti rendszerek és berendezések. Az előbbi képzést külön francia nyelven is oktatják és meghirdetik. Érdekesség, hogy a két szakirányon az államilag támogatott helyek száma, 195 fő (költségtérítéses további 45 hely). A francia nyelvű képzésben 20 fő államilag támogatott hely van (költségtérítéses további 10 hely), [3].
A Jászvásári „Gh. Asachi” Műszaki egyetem, Építőmérnöki és Épületgépészti Kar egy szakirányon folytatja a képzést: Épületgépészet. A Kolozsvári Műszaki Egyetem Épületgépészeti Karán kizárólag román nyelvű képzés keretében két szakot hirdetnek: Épületgépészet; Környezetvédelmi rendszerek és berendezések. A Temesvári „Politehnica” Egyetem Építőmérnöki Karán kizárólag román nyelven meghirdetik az épületgépészet szakot. A Brassói Transilvania Egyetem Építőmérnöki Karán meghirdetik az épületgépészet szakot. A Bukaresti Műszaki-Katonai Akadémián Épületgépész szakirényt hirdetnek román nyelven, a Bukaresti „Alexandru Ioan Cuza” Rendészeti Akadémián pedig Épületgépészt – tűzvédelem szakirányt indítanak, [3]. A képzéseket kizárólag nappali tagozaton folytatják.
A Bukaresti Építőmérnöki Egyetem, Épületgépészeti Kar által indított épületgépész képzés mintatantervét mutatja be a 2. táblázat, [4].
- táblázat. Épületgépészmérnök szak (BSc), Épületgépészeti szakirány mintatanterve
Ssz. | Tantárgy | E | Gy | L | T | Ön | Összes | Kr. |
1. félév | ||||||||
1 | Matematikai analízis I. | 2 | 2 | 2 | 6 | 5 | ||
2 | Lineáris algebra, analitikus és differenciálgeometria | 3 | 2 | 2 | 7 | 5 | ||
3 | Kémia | 2 | 2 | 1 | 5 | 5 | ||
4 | Fizika I. | 2 | 1 | 1 | 4 | 3 | ||
5 | Ábrázoló geometria | 2 | 1 | 3 | 2 | |||
6 | Ökológia és környezetvédelem | 2 | 2 | 2 | ||||
7 | Műszaki rajz és infografika I. | 2 | 2 | 2 | ||||
8 | Humán-szociális tárgy I. | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | ||
9 | Számítógépek alkalmazása I. | 1 | 2 | 3 | 2 | |||
10 | Idegen nyelv I. | 2 | 1 | 3 | 2 | |||
11 | Testnevelés I. | 2 | 2 | – | ||||
2. félév | ||||||||
12 | Matematikai analízis II. | 2 | 2 | 2 | 6 | 4 | ||
13 | Fizika II. | 2 | 1 | 1 | 4 | 3 | ||
14 | Épületgépészeti anyagok | 2 | 1 | 1 | 4 | 3 | ||
15 | Mechanika | 3 | 2 | 1 | 6 | 4 | ||
16 | Szilárdságtan I. | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | ||
17 | Számítógépek alkalmazása II. | 2 | 1 | 3 | 1 | |||
18 | Műszaki rajz és infografika II. | 2 | 1 | 3 | 2 | |||
19 | Számítógépes tervezés I. | 1 | 1 | 2 | 2 | |||
20 | Épületgépészeti technológiák és szereléstechnika I. | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | ||
21 | Idegen nyelv II. | 2 | 1 | 3 | 2 | |||
22 | Testnevelés II. | 2 | 2 | 2 | ||||
23 | Szakmai gyakorlat | 2 hét (60 óra) | 2 | |||||
A II. évbe való továbblépéshez minimum 40 kredit teljesítése kötelező. | ||||||||
3. félév | ||||||||
24 | Speciális matematika | 2 | 1 | 1 | 4 | 4 | ||
25 | Szilárdságtan II. | 2 | 2 | 1 | 5 | 4 | ||
26 | Hőtan I. | 3 | 2 | 1 | 2 | 8 | 6 | |
27 | Áramlástan I. | 3 | 1 | 1 | 1 | 6 | 5 | |
28 | Elektrotechnika I. | 3 | 1 | 2 | 2 | 8 | 6 | |
29 | Gépelemek épületgépészeti rendszerekben | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | ||
30 | Építészeti ismeretek | 1 | 1 | 1 | ||||
31 | Idegen nyelv III. | 2 | 1 | 3 | 2 | |||
32 | Testnevelés III. | 2 | 2 | – | ||||
4. félév | ||||||||
33 | Hőtan II. | 3 | 2 | 1 | 2 | 8 | 5 | |
34 | Áramlástan II. | 2 | 1 | 2 | 2 | 7 | 5 | |
35 | Elektrotechnika II. | 2 | 1 | 2 | 2 | 7 | 5 | |
36 | Építőmérnöki ismeretek | 2 | 2 | 1 | 5 | 3 | ||
37 | Humán-szociális tantárgy II. | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | ||
38 | Számítógépes tervezés II. | 1 | 1 | 2 | 1 | |||
39 | Idegen nyelv IV. | 2 | 1 | 3 | 2 | |||
40 | Testnevelés IV. | 2 | 2 | 2 | ||||
41 | Építési és épületgépészeti jog | 2 | 1 | 3 | 2 | |||
A III. évbe akkor léphet tovább a hallgató, ha minimum 100 kreditet teljesít és az első év összes tárgyát teljesíti. | ||||||||
5. félév | ||||||||
42 | Áramlástechnikai gépek | 2 | 2 | 2 | 6 | 5 | ||
43 | Hőtechnikai gépek | 3 | 2 | 2 | 7 | 5 | ||
44 | Villanymotorok | 2 | 2 | 2 | 6 | 5 | ||
45 | Épületfizika | 2 | 1 | 2 | 5 | 3 | ||
46 | Fűtéstechnika I | 2 | 2 | 2 | 6 | 5 | ||
47 | Vízellátás (épületen belül) | 4 | 3 | 3 | 10 | 7 | ||
6. félév | ||||||||
48 | Fűtéstechnika II. | 2 | 1 | 2 | 3 | 8 | 5 | |
49 | Lég- és klímatechnika I. | 2 | 1 | 2 | 5 | 4 | ||
50 | Hűtéstechnika | 4 | 3 | 2 | 9 | 6 | ||
51 | Villamos rendszerek az épületekben I. | 3 | 1 | 1 | 2 | 7 | 5 | |
52 | Vízellátás (épületen kívül) | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | ||
53 | Marketing | 2 | 1 | 3 | 2 | |||
54 | A – Választható tantárgy: A1. Ipari folyamatok energetikája A2. Vízgazdálkodás | 1 | 2 | 1 | 4 | 3 | ||
55 | Szakmai gyakorlat | 2 hét (60 óra) | 3 | |||||
A IV. évbe akkor léphet tovább a hallgató, ha minimum 150 kreditet teljesít és a második év összes tárgyát teljesíti. | ||||||||
7. félév | ||||||||
56 | Lég- és klímatechnika II. | 2 | 1 | 3 | 1 | 7 | 6 | |
57 | Villamos rendszerek az épületekben II. | 2 | 3 | 2 | 7 | 6 | ||
58 | Távhőellátás | 2 | 3 | 3 | 8 | 6 | ||
59 | Épületgépészeti rendszerek automatizálása I. | 2 | 2 | 1 | 5 | 4 | ||
60 | B – Választható tantárgy: B1. Ipari hőenergetikai folyamatok és berendezések B2. Szennyvíztisztító folyamatok és berendezések B3. Hőszivattyúk | 1 | 2 | 1 | 4 | 4 | ||
61 | C – Választható tantárgy: C1. Megújuló energiaforrások épületgépészeti alkalmazásai C2. Ipari hidraulikus rendszerek C3. Zajvédelmi rendszerek és berendezések | 1 | 2 | 1 | 4 | 4 | ||
8. félév | ||||||||
62 | Minőségbiztosítás az épületgépészetben | 1 | 1 | 2 | 4 | 2 | ||
63 | Épületgépészeti rendszerek automatizálása II. | 2 | 2 | 3 | 7 | 6 | ||
64 | Gázellátás | 2 | 1 | 2 | 5 | 5 | ||
65 | Épületgépészeti technológiák és szereléstechnika II. | 2 | 1 | 2 | 5 | 4 | ||
66 | Menedzsment és HR | 2 | 1 | 1 | 4 | 3 | ||
67 | Vállalkozások gazdaságtana | 1 | 1 | 2 | 1 | |||
68 | Szakmai gyakorlat a szakdolgozat megalapozásához | 2 hét (60 óra) | 3 | |||||
69 | D – Választható tantárgy: D1. Épületgépészeti rendszerek megbízhatósága D2. Ipari légtechnikai rendszerek D3. Méréstechnika | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
70 | E – Választható tantárgy: E1. Épületgépészeti rendszerek üzemeltetése E2. Hőellátó rendszerek felújítása E3. Speciális villamosrendszerek | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
71 | Szakdolgozat | 10 |
Az épületgépészet területén a BSc oklevél megszerzéséhez, melyet Romániában licenc oklevélnek neveznek, a hallgatók 250 kreditet kell tehát teljesítsenek.
A Bukaresti Műszaki Egyetem Épületgépészeti karán egy másik szakirányt is választhatnak a hallgatók: Környezetvédelmi gépészeti rendszerek és berendezések. A szakirány mintatanterve csak a hatodik félévtől tér el a hagyományos épületgépészmérnöki tantervtől, [4]. Igaz, hogy a Kémia tantárgy elnevezése Szennyezőanyagok kémiája, valamint az Építési és épületgépészeti jog helyett Környezetvédelmi jogot tanulnak a hallgatók.
- táblázat Épületgépészmérnök szak (BSc), Környezetvédelmi gépészeti rendszerek és berendezések szakirány mintatanterve (5 félévtől)
5. félév | ||||||||
42 | Áramlástechnikai gépek | 2 | 2 | 2 | 6 | 4 | ||
43 | Tüzeléstechnika és hőtechnikai gépek | 2 | 2 | 2 | 6 | 5 | ||
44 | Villanymotorok | 2 | 2 | 2 | 6 | 4 | ||
45 | Meteorológia és klimatológia | 2 | 1 | 1 | 4 | 4 | ||
46 | Környezetbarát hűtési rendszerek | 3 | 3 | 2 | 8 | 5 | ||
47 | A – Választható tantárgy: A1. megújuló energiaforrások A2. Szélenergia hasznosítás | 1 | 2 | 0 | 2 | 5 | 4 | |
48 | B – Választható tantárgy: B1. Kogenerációs rendszerek és hőszállítás B2. Ipari hidraulikus rendszerek B3. Zajvédelmi rendszerek és berendezések | 1 | 2 | 1 | 4 | 4 | ||
6. félév | ||||||||
49 | Vízellátás (épületen belül) | 3 | 3 | 3 | 9 | 6 | ||
50 | A megfelelő levegőminőséget biztosító rendszerek és berendezések | 3 | 3 | 3 | 9 | 6 | ||
51 | Légköri szennyezési folyamatok fizikája | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | ||
52 | C – Választható tantárgy: C1. Hulladékgazdálkodás C2. Hulladék gyűjtése, válogatása, tárolása | 2 | 2 | 1 | 5 | 3 | ||
53 | Közművek üzemeltetésének és működésének monitorizálása | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | ||
54 | D – Választható tantárgy: D1. Füstgáz emissziót csökkentő berendezések D2. Ipari hidraulikus rendszerek D3. Szennyvíztisztítás | 1 | 2 | 2 | 5 | 4 | ||
55 | E – Választható tantárgy: E1. Hőtermelő berendezések E2. Hőszivattyúk E3. Speciális villamos rendszerek | 1 | 2 | 2 | 5 | 4 | ||
56 | Szakmai gyakorlat | 2 hét (60 óra) | 3 | |||||
A IV. évbe akkor léphet tovább a hallgató, ha minimum 150 kreditet teljesít és a második év összes tárgyát teljesíti. | ||||||||
7. félév | ||||||||
57 | Hőellátó rendszerek | 3 | 2 | 5 | 10 | 7 | ||
58 | Villamosenergia ellátó rendszerek és berendezések | 3 | 2 | 5 | 10 | 7 | ||
59 | F – Választható tantárgy: F1. Megújuló energiaforrásokat hasznosító rendszerek és berendezések F2. Hulladék gyűjtése, válogatása, tárolása | 2 | 1 | 1 | 4 | 4 | ||
58 | Épületgépészeti rendszerek automatizálása | 3 | 2 | 1 | 6 | 4 | ||
59 | Környezetvédelmi dokumentációk összeállítása | 2 | 2 | 1 | 5 | 4 | ||
60 | Környezetvédelmi projektek menedzsmentje | 2 | 2 | 1 | 5 | 4 | ||
8. félév | ||||||||
61 | Szennyezések mérése és szabályozása | 3 | 1 | 4 | 8 | 5 | ||
62 | Épületgépészeti technológiák és szereléstechnika II. | 2 | 1 | 2 | 5 | 4 | ||
63 | Vállalkozások gazdaságtana | 1 | 1 | 2 | 2 | |||
64 | Portalanító berendezések | 2 | 2 | 2 | 6 | 5 | ||
65 | Minőségbiztosítás az épületgépészetben | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
66 | G – Választható tantárgy: G1. Ipari légtechnika, szennyezőanyag kibocsátások csökkentése G2. Széndioxid kibocsátások csökkentése | 2 | 2 | 3 | 7 | 5 | ||
67 | H – Választható tantárgy: H1. Klímatechnikai rendszerek H2. Épületgépészeti rendszerek üzemeltetése H3. Méréstechnika | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
68 | Szakmai gyakorlat a szakdolgozat megalapozásához | 2 hét (60 óra) | 3 | |||||
69 | Szakdolgozat | 10 |
A mesterképzés 4 féléves és 130 kreditet kell teljesíteni (120 tantárgyak + 10 kredit a diplomadolgozat).
A Bukaresti Építőmérnöki Egyetem Épületgépészeti Kar három szakirányon is hirdet épületgépészeti mesterképzést: Energia, komfort, fenntartható fejlődés; Épületgépészeti rendszerek energetikai hatékonysága; Hatékony környezetvédelmi technológiák. A mintatanterveket a 4, 5, 6 táblázatok tartalmazzák, [4].
- táblázat Épületgépészmérnök, MSc
Energia, komfort, fenntartható fejlődés szakirány
Ssz. | Tantárgy | E | Gy | L | T | Ön | Összes | Kr. |
1. félév | ||||||||
1 | Numerikus analízis. Programozási nyelvek. | 2 | 2 | 4 | 8 | 6 | ||
2 | Műszaki termodinamika | 2 | 1 | 3 | 6 | 6 | ||
3 | Alkalmazott elektrotechnika | 2 | 1 | 3 | 6 | 6 | ||
4 | Áramlástan | 2 | 1 | 3 | 6 | 6 | ||
5 | Adatgyűjtés és adatfeldolgozás | 2 | 1 | 3 | 6 | 6 | ||
2. félév | ||||||||
6 | Jelző berendezések | 2 | 1 | 3 | 6 | 6 | ||
7 | A. Választható tantárgy A1. Sugárzó fűtési és hűtési rendszerek A2. Nagyteljesítményű gépek villamosenergia ellátása | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
8 | Villamosenergia minősége. Elektromágneses kompatibilitás. | 2 | 1 | 3 | 6 | 6 | ||
9 | Klimatizálás ipari és speciális rendeltetésű épületekben. | 1 | 2 | 3 | 6 | 6 | ||
10 | Speciális fluidumok gépészeti rendszerei | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
11 | Tüzeléstechnikai és hőcserélő berendezések | 1 | 2 | 3 | 6 | 6 | ||
3. félév | ||||||||
12 | Alacsony hőmérsékleten üzemelő speciális gépészeti rendszerek | 2 | 1 | 3 | 6 | 6 | ||
13 | Nagy hatásfokú hőtermelő berendezések | 1 | 1 | 3 | 5 | 6 | ||
14 | Épületmenedzsment | 1 | 1 | 2 | 4 | 4 | ||
15 | Folyadékszállító rendszerek üzemeltetése | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
16 | Tűzvédelmi épületgépészeti rendszerek | 1 | 2 | 2 | 4 | 4 | ||
17 | B. Választható tantárgy B1. Ipari hővisszanyerő berendezések B2. Impulzus-, hő- és anyag átadó berendezések | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
18 | Városi világítás | 1 | 1 | 2 | 4 | 4 | ||
4. félév | ||||||||
19 | Tervezési, kutatási munka | 7 | 13 | 20 | 15 | |||
20 | Diplomadolgozat | 7 | 13 | 20 | 15 |
A Diplomavédés kreditértéke: 10 kredit.
- táblázat Épületgépészmérnök, MSc
hatékony környezetvédelmi technológiák szakirány
Ssz. | Tantárgy | E | Gy | L | T | Ön | Össz | Kr. |
1. félév | ||||||||
1 | Numerikus analízis. Programozási nyelvek. | 2 | 2 | 4 | 8 | 6 | ||
2 | Műszaki termodinamika | 2 | 1 | 3 | 6 | 6 | ||
3 | Alkalmazott elektrotechnika | 2 | 1 | 3 | 6 | 6 | ||
4 | Áramlástan | 2 | 1 | 3 | 6 | 6 | ||
5 | Adatgyűjtés és adatfeldolgozás | 2 | 1 | 3 | 6 | 6 | ||
2. félév | ||||||||
6 | Hulladékkezelési technológiák | 1,5 | 1,5 | 3 | 6 | 6 | ||
7 | A. Választható tantárgy A1. Hőtermelés megújuló energiaforrásokból A2. Hullámmozgások és folyamatok | 1,5 | 1,5 | 4 | 7 | 6 | ||
8 | Szélenergia, hullámenergia átalakítás. | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
9 | Hőtermelő rendszerek hatása a környezetre. | 1,5 | 1,5 | 2 | 5 | 6 | ||
10 | Intenzív égési folyamatok, a kibocsátások csökkentése. | 1,5 | 1,5 | 2 | 5 | 6 | ||
11 | B. Választható tantárgy B1. Szennyvízmenedzsment városokban B2. Épületek termikus viselkedése dinamikus állapotok során | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
3. félév | ||||||||
12 | Városenergetika | 1,5 | 1,5 | 4 | 7 | 6 | ||
13 | Városkomfort | 2 | 2 | 4 | 8 | 6 | ||
14 | hatás és kockázat (Környezetmenedzsment) | 1 | 1 | 6 | 8 | 4 | ||
15 | Vízgazdálkodás | 1 | 1 | 2 | 6 | 4 | ||
16 | Környezetminőség monitoring városokban | 1,5 | 1,5 | 4 | 7 | 6 | ||
17 | C. Választható tantárgy C1. Alacsony környezetterhelést generáló épületek koncepciója C2. Épületek zajvédelme | 1 | 1 | 2 | 4 | 4 | ||
4. félév | ||||||||
19 | Tervezési, kutatási munka | 7 | 13 | 20 | 15 | |||
20 | Diplomadolgozat | 7 | 13 | 20 | 15 |
A Diplomavédés kreditértéke: 10 kredit.
- táblázat Épületgépészmérnök, MSc
Épületgépészeti rendszerek energetikai hatékonysága szakirány
Ssz. | Tantárgy | E | Gy | L | T | Ön | Összes | Kr. |
1. félév | ||||||||
1 | Numerikus analízis. Programozási nyelvek. | 2 | 2 | 4 | 8 | 6 | ||
2 | Épületgépészeti rendszerek dinamikus viselkedése | 2 | 3 | 5 | 4 | |||
3 | Épületgépészeti rendszerek modellezése és szimulációja | 1 | 3 | 8 | 12 | 8 | ||
4 | A. Választható tantárgy A1. Épületgépészeti berendezések modellezése és szimulációja A2. Áramlástan A3. Műszaki termodinamika | 2 | 1 | 4 | 7 | 6 | ||
5 | Adatgyűjtés és adatfeldolgozás | 2 | 1 | 5 | 8 | 6 | ||
2. félév | ||||||||
6 | Komfort és BLM speciális rendeltetésű épületekben | 1 | 1 | 3 | 5 | 4 | ||
7 | B. Választható tantárgy B1. Kis teljesítményű kogeneráció B2. Légvezetés és szellőzési hatékonyság | 1 | 1 | 2 | 4 | 2 | ||
8 | Megújuló energiaforrások integrálása épületgépészeti rendszerekbe. | 1 | 1 | 6 | 8 | 6 | ||
9 | Sugárzó fűtés, hűtés. | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
10 | Tűzvédelmi épületgépészeti rendszerek. | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | ||
11 | Többzónás épületek klimatizálása. | 1 | 1 | 3 | 5 | 4 | ||
12 | Épületgépészeti rendszerek karbantartása és megbízhatósága | 1 | 1 | 3 | 5 | 4 | ||
13 | Épületek zajvédelme | 1 | 1 | 3 | 5 | 4 | ||
3. félév | ||||||||
14 | Végső energiafelhasználás fűtési és HMV rendszerekben | 2 | 6 | 8 | 6 | |||
15 | Végső energiafelhasználás légtechnikai, klímatechnikai és hűtési rendszerekben | 2 | 2 | 5 | 9 | 6 | ||
16 | Épületek energetikai tanúsítása és auditálása | 2 | 2 | 1 | 7 | 12 | 8 | |
17 | Fűtési és klímatechnikai rendszerek működésének ellenőrzése és felülvizsgálata | 1 | 1 | 2 | 4 | 4 | ||
18 | Épületgépészeti rendszerek energetikai menedzsmentje | 1 | 1 | 2 | 4 | 4 | ||
19 | C. Választható tantárgy C1. Passzívházak koncepciója C2. Hő és nedvességátvitel az épületek határolószerkezetein | 1 | 2 | 3 | 2 | |||
4. félév | ||||||||
19 | Tervezési, kutatási munka | 7 | 13 | 20 | 15 | |||
20 | Diplomadolgozat | 7 | 13 | 20 | 15 |
A Diplomavédés kreditértéke: 10 kredit.
Természetesen a nagyobb műszaki egyetemeken szintén indítanak mesterképzést épületgépész szakon. Így a Jászvásári „Gh. Asachi” Műszaki Egyetemen és a Kolozsavári Műszaki Egyetemen Épületgépészeti szakirányon, a Temesvári „Politehnica” Egyetemen „Épületgépészeti rendszerek felújítása és optimalizálása” szakirányon.
- Összefoglalás
Romániában tehát a négy nagy múltú egyetemen (Bukarest, Jászvásár, Kolozsvár, Temesvár) összesen 423 államilag támogatott helyet tartanak fenn az épületgépészeti képzés számára BSc képzésben. Ezek mellett másik három egyetemen is indítanak BSc szinten épületgépészeti képzést. A Brassói Transilvania Egyetemen 28 államilag támogatott hely van ezen a területen. Mesterképzés esetében csak a Jászvásári Egyetem honlapján található információ az államilag támogatott helyekről (30 fő). A többi egyetemen a tájékoztató található, melyben a felvételi vizsga menetéről és tartalmáról informálják az érdeklődőket és nincs pontos információ arról, hogy hány fő vehet részt majd államilag támogatott képzésben.
Irodalomjegyzék
[1] http://www.edu.ro/index.php/base/frontpage
[2] http://www.ziare.com/articole/invatamant+privat+romania
[3] Monitorul Oficial al Romaniei, Anul 176 (XX) – Nr. 467.
[4] http://instalatii.utcb.ro/
[5] http://www.ce.tuiasi.ro/
[6] http://instalatii.utcluj.ro/
[7] http://www.ct.upt.ro/cci/index.htm